Tam Coc, Cuc Phuong, Hanoi, Sapa en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jasper Heer - WaarBenJij.nu Tam Coc, Cuc Phuong, Hanoi, Sapa en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Jasper Heer - WaarBenJij.nu

Tam Coc, Cuc Phuong, Hanoi, Sapa en Halong Bay

Door: Jasper en Anne

Blijf op de hoogte en volg Jasper

08 Mei 2014 | Vietnam, Hanoi

We zijn alweer een heel aantal dagen verder, dus tijd voor een korte update!

We gingen met de nachtbus vanuit Hue naar Ninh Binh. Toen we uit de bus stapten, stond er direct een meneer van een hotel, die wilde dingen voor ons regelen. Prima! Hij regelde dat we een taxi hadden naar Tam Coc die ons vervolgens door bracht naar Cuc Phuong National Parc.
Tam Coc wordt ook wel 'dry halong bay' genoemd, je gaat in een bootje door prachtige rijstvelden en bergen. Doordat het Vietnameze feestdagen waren, was het er heel erg druk met Vietnamezen! Dat was wel jammer maar het was een mooie tocht. In Cuc Phuong hadden we hetzelfde probleem: het 'serene' meer werd overgalmd door Vietnamees/Koreaanse 'jaren 90' muziek (a la gangnam style), wat we binnen in ons huisje hard hoorden! We besloten hier een nacht in plaats van twee te blijven, ook omdat het meer geschikt bleek voor auto's dan voor toeristen te voet/fiets. We huurden wel een mountainbike, dat was wel erg leuk! 10% hellingen omhoog door Anne gewandeld, naar beneden hard scheuren.

De volgende dag gingen we door naar Hanoi. In het minibusje pasten officieel zo'n 20 mensen, maar we zaten er uiteindelijk met 43 in! Dat was wel enigszins heet en duurde ook nog 3 uur;) Maar uiteindelijk waren we er. Hanoi is een leuke stad, je kunt er lekker rondwandelen, en de taxi is er goedkoop, dus we hebben tussen de verschillende wijken een beetje met de taxi gehopt. Een oude binnenstad is er ook, in die zin dat daar heel veel toeristenwinkeltjes zijn, smalle straatjes, en we zijn nog in een in oude glorie gerenoveerd winkelpandje geweest.

We werden vanuit ons hostel opgehaald en toen startte de trip naar Sapa! Nachttrein van 22 tot 8 uur, met een 'soft sleeper'. Nou wat een lacher, dat ding was zo hard als een plank! Daar houden ze hier sowieso wel van. We gebruikten het dekbed als verzachter. De rit voelde alsof je continu Amsterdam Centraal binnenrijdt, met bochten, maar ook met veel hobbels! Vanuit Lao Cai, het dichtstbijzijnde treinstation bij Sapa, gingen we met een minibusje de bergen in. Na een goed ontbijt werden we opgehaald door onze gids. Jasper dacht eerst dat zij een van de vele verkopers was, ze behoorde tot de officiele minority people, de black H'mong. Hoewel we geen privetour hadden geboekt waren we maar met z'n tweeen. Het was er echt schitterend! We liepen in totaal 6,5 uur van bergdorp naar bergdorp, soms behoorlijk modderig. We liepen niet met z'n drieen maar er liepen nog drie andere vrouwen met ons mee, het hele stuk! Ze bleken ons iets te willen verkopen, maar waren erg aardig en hielpen ons goed dus dat hebben we ook gedaan.
We sliepen met twintig toeristen in een homestay, dat was erg gezellig. De volgende ochtend gingen we weer op pad, nu een kortere route, zo'n drie uur, langs nog wat dorpjes met andere culturen en een waterval. 's Avonds pakten we de nachttrein terug en de volgende ochtend ging ons avontuur meteen weer door: met de bus naar de beroemde HaLongBay!
We zaten met een groep van tien mensen op de boot. We dachten, dat wordt zo'n kleine slaapkamer met zo'n rond raampje, maar nee, echt een luxe kamer! De maaltijden waren overheerlijk en de tweede dag was ook nog zonnig, we konden ons geluk niet op! We gingen hiken naar een uitzichtpunt, kayakken en zwemmen en bezochten een grot. De volgende dag werden we gedropt op een van de eilanden bij het Cove Beach Resort. Dit lag prachtig met zeven bungalows voor de steile rotsen en de zee op twintig stappen van ons huisje. Met een ondergaande zon erbij kon het niet op...
Vanochtend werden we weer opgehaald door de boot en was het avontuur voorbij. Nu zijn we net in ons luxe hotel aangekomen, computer op de kamer! We gaan zo Indisch eten en nemen morgenochtend het vliegtuig naar Ho Chi Minh. Zaterdag vliegen we dan terug naar Nederland, waar we zondagmiddag aan zullen komen. Dan is ons mooie avontuur helaas alweer voorbij!

Groetjes van ons

• 08 Mei 2014 - 17:37

Marinske:

Wat een avonturen allemaal en wat hebben jullie veel gedaan! Veel plezier nog de laatste dagen en tot snel!

• 08 Mei 2014 - 18:05

Oma:

jullie hebben een mooie vacantie gehad .En nu wens ik jullie een hele goeie reis terug. Liefs en groetjes en tot ziens .dag Jasper Dag Anne

• 08 Mei 2014 - 21:32

Ricky:

Wat leuk verhaal! En aan alles komt een eind, maar de herinnering en de foto's maken dat deze trip voor jullie heel bijzonder is geweest! Groetjes vanuit Duitsland!

• 09 Mei 2014 - 02:15

Kevin:

Ik hoop dat jullie nog een leuk laatste dagje hebben en goede reis terug! Het was leuk om jullie reisverhalen te lezen.

• 09 Mei 2014 - 17:35

Lyda:

Ik ben erg benieuwd naar jullie foto's. Goede reis naar huis, maar waarschijnlijk zijn jullie al onderweg.